משרדים ועורכי דין בסיווג: תאונות דרכים

 

   
 

גירושין נזיקין ממון פיצוי צוואה רשלנות חוזה ביטוח לאומי הסכם משפט גישור ירושה מזונות מקרקעין פלילי חוק יעוץ משפטי משרד עורכי דין תאונות עבודה נזקי גוף עורך דין עורכת דין גט בית משפט דיני עבודה הוצאה לפועל נכות תביעה תביעות גירושים ביטוח רכב ביטוח רכב


תאונת דרכים היא תאונה שבה מעורב כלי רכב אחד או יותר, שנועד לנסיעה על דרך סלולה או דרך עפר.

בישראל נהרגים מידי שנה בתאונות דרכים כ-520 אנשים בממוצע ונפצעים קשה כ-2,400[1]. על פי נתוני משרד התחבורה לשנת 2001, ישראל נמצאת במקום ה-12 בעולם במספר ההרוגים יחסית לגודל האוכלוסייה, (8.3 ל-100,000 תושבים) ובמקום החמישי יחסית למספר כלי הרכב, (2.8 ל-100,000 כלי רכב). עם זאת, שנת 2001 הייתה חריגה וכמות ההרוגים בה היא הגבוהה ביותר מאז 1999. לשם השוואה בשנת 2005 יחס ההרוגים לאוכלוסייה ירד דרסטית ל-6.7 ל-100,000 איש, כחלק מהמשך המגמה של ירידת מספר ההרוגים בכל שנה.

בעשור האחרון חלה ירידה של למעלה מ-30% במספר ההרוגים בכבישים, משיא של למעלה מ-700 הרוגים בממוצע בכל שנה, באמצע שנות ה-90 ועד שפל של 23 שנה (משנת 1983), כאשר בשנת 2005 נהרגו 469 אנשים בתאונות דרכים בישראל. כמו כן נרשמה ירידה ממוצעת של כ-15,000 במספר השנתי של הנפגעים בתאונות דרכים, וירידה של כ-10,000 במספר תאונות הדרכים השנתי בכבישי הארץ יחסית לסוף שנות ה-90.

על פי נתוני משרד התחבורה היחס בין מספר תאונות דרכים לרמת המינוע בארץ דומה ליחס הקיים באירלנד וצרפת, שנחשבות לגרועות במדינות אירופה בהיבט זה. נתון חשוב נוסף הוא השכיחות של כלי רכב כבדים בתאונות קטלניות בישראל. משאיות מעורבות בכ-17% מהתאונות הקטלניות בעוד הן מהוות רק 2.3% מכלי הרכב בישראל. אוטובוסים מעורבים בתאונות קטלניות פי 9.6 מאשר כלי רכב פרטיים. הסיבה העיקרית לכך היא שאוטובוסים ומשאיות נוסעים הרבה יותר קילומטרים ממוצע הקילומטרים של כלי הרכב הפרטיים. כ-40% מתאונות הדרכים מתרחשות בערים.

עפ"י נתוני המשטרה, הסיבות העיקריות לתאונות הקשות הן: אי-ציות לרמזור, סטייה מנתיב (בעיקר נסיונות עקיפה על קו לבן רצוף), אי-מתן זכות קדימה, אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת לתנאי הדרך (להבדיל ממהירות שאינה חוקית) ואי-מתן זכות קדימה להולכי רגל. כשליש מההרוגים בתאונות הם הולכי רגל. חלק ניכר מהולכי הרגל שנהרגו, נפגעו בעת שחצו מעבר חצייה מסומן. על פי מחקרי הרשות לבטיחות בדרכים, תקופות של מתח ולחץ, לדוגמה פיגועים, מעלות את מספר תאונות הדרכים.

פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 הביא לרפורמה יסודית בתחום הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים בישראל. לפני חקיקתו היה תחום זה כפוף לדיני הנזיקין המסורתיים. הקושי המרכזי נבע מכך שהנפגע בתאונה נדרש להוכיח שנזקו נגרם על ידי התרשלותו של הנתבע כדי לזכות בפיצוי. אם גורם הנזק לא התרשל, אם לא ניתן היה להוכיח שגורם הנזק התרשל, אם גורם הנזק לא נמצא, או אם הנזק נגרם באשמת הנפגע עצמו - לא הייתה זכות לפיצוי. חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים נועד להבטיח שכל נפגע בתאונת דרכים יפוצה. לשם כך הוטלה אחריות מוחלטת על כל נהג המעורב בתאונה כלפי הנפגעים בתאונה וחובת ביטוח בגין האחריות הפוטנציאלית וכן בגין נזק שעלול להיגרם לנהג בתאונה עצמית.

נישואין וגירושין
ירושות ועזבונות
תאונות דרכים
תאונות עבודה
רשלנות רפואית
זכויות האזרח
תכנון ובניה
יעוץ משפטי כללי
דין פלילי
דיני תעבורה
דיני עבודה
 דיני מקרקעין
דיני ספורט
דיני צבא
רשויות מקומיות
אגודות שיתופיות
מיסוי מקרקעין
חקלאות
הגנת הדייר
איכות הסביבה
ליקויי בניה
מכרזים
בג"צים
ליטיגציה
בוררות
גישור
גבייה
חוקתי
מחשבים ואינטרנט
פירוק וכינוס נכסים
תקשורת
יזמות עסקית
מיסוי
שוק ההון
היי טק
אימוץ
אפוטרופסות
רווחה
מעמד אישי
צווארון לבן
נזיקין
אחריות מקצועית
משפט ימי
אנרגיה
רישום מקרקעין ובתים משותפים

גירושין | נזיקין | ממון | פיצוי | צוואה | רשלנות | חוזה | ביטוח לאומי | הסכם | משפט | עורכי דין | גישור | ירושה | מזונות | מקרקעין | פלילי | חוק | יעוץ משפטי

משרד עורכי דין | תאונות עבודה | נזקי גוף | עורך דין | עורכת דין | גט | בית משפט | דיני עבודה | הוצאה לפועל | נכות | תביעה | תביעות | גירושים